Praha
kostel sv. Jakuba Většího
Podoba největších varhan v Praze je ovlivněna řadou přestaveb. Nástroj každoročně hostí prestižní mezinárodní varhanní festival.
Varhanář | |
---|---|
Rok stavby |
1705
Časová osa
|
Velikost |
Původní
(1705)
2 manuály 25 rejstříků
Současná
4 manuály 91 rejstříků |
Kategorie |
do 1799
1945–1989
Z knihy Nejvýznamnější varhany v ČR
Neobarokní a univerzální Mimořádně velké Elektrická traktura Kuželková vzdušnice |
Význam | (4/5) 4/5 |
Festivaly | |
Katalog varhan | varhany.net |
Webové odkazy |
Sancti Jacobi Organum (nadační fond)
Svatojakubské Audite Organum (varhanní festival) - o varhanách Varhany a varhaníci: Bazilika sv. Jakuba v Praze (Klasika Plus) Pražské varhany. O varhanách v bazilice sv. Jakuba v klášteře minoritů v Praze s Irenou Chřibkovou (Český rozhlas) Varhanní nej (Česká televize) |
Webové odkazy
Sancti Jacobi Organum (nadační fond)
Svatojakubské Audite Organum (varhanní festival) - o varhanách Varhany a varhaníci: Bazilika sv. Jakuba v Praze (Klasika Plus) Pražské varhany. O varhanách v bazilice sv. Jakuba v klášteře minoritů v Praze s Irenou Chřibkovou (Český rozhlas) Varhanní nej (Česká televize) |
|
Web místa | |
Web místa
|
|
Nahrávky |
F. Mendelssohn: Symfonie č. 4 A-dur "italská"
(Pavla Salvová, Jan Rotrekl, 2024)
P. Warlock: Capriol Suite (Pavla Salvová, Jan Rotrekl, 2024) Ch. M. Widor: Symfonie č. VI g-moll, I. Allegro (Linda Sítková, 2017) J. S. Bach: Preludium a fuga e moll, BWV 548 (Linda Sítková, 2017) Koncert Mezinárodního varhanního festivalu: Italské vítězství improvizace (Gabriele Agrimonti, 2024) Koncert Mezinárodního varhanního festivalu: Ruce, které vládnou orchestru i varhanám (Wayne Marshall, 2023) Svatojakubská neděle (Irena Chřibková, 2014) Umění improvizace (Otto Novák, 2014) Eben/Komenský: Labyrint světa a ráj srdce (Irena Chřibková, 2008) Audite organum (různí interpreti, 2006) Hudba pařížských chrámů (Irena Chřibková, 2003) |
Nahrávky
F. Mendelssohn: Symfonie č. 4 A-dur "italská"
(Pavla Salvová, Jan Rotrekl, 2024)
P. Warlock: Capriol Suite (Pavla Salvová, Jan Rotrekl, 2024) Ch. M. Widor: Symfonie č. VI g-moll, I. Allegro (Linda Sítková, 2017) J. S. Bach: Preludium a fuga e moll, BWV 548 (Linda Sítková, 2017) Koncert Mezinárodního varhanního festivalu: Italské vítězství improvizace (Gabriele Agrimonti, 2024) Koncert Mezinárodního varhanního festivalu: Ruce, které vládnou orchestru i varhanám (Wayne Marshall, 2023) Svatojakubská neděle (Irena Chřibková, 2014) Umění improvizace (Otto Novák, 2014) Eben/Komenský: Labyrint světa a ráj srdce (Irena Chřibková, 2008) Audite organum (různí interpreti, 2006) Hudba pařížských chrámů (Irena Chřibková, 2003) |
|
Popis | V roce 1705 postavil do kostela velké dvoumanuálové varhany Abrahám Stark (1659-1709). Cenné varhany se zachovaly až do r. 1941, kdy byly varhanářem Janem Tučkem (1842-1913) s využitím části původního píšťalového fondu zcela přestavěny na romantický nástroj. Varhanní virtuos a iniciátor přestavby Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951) toužil mít u sv. Jakuba především koncertní nástroj, schopný interpretace soudobé varhanní literatury. Tento požadavek byl upřednostněn nad tehdy k nám již pronikající myšlenky varhanního hnutí, zdůrazňujícího úctu a obdiv k historickým barokním nástrojům. Tučkovy varhany trpěly od začátku některými nedostatky, souvisejícími se vzduchovým hospodářstvím a použitím nekvalitních válečných materiálů. O vyřešení těchto problémů se pokusila v 50. letech další přestavbou firma Organa a poté v 80. letech firma Rieger-Kloss, která nástroj rozšířila na čtyřmanuálový. Varhany jsou od té doby co do počtu píšťal největší v České republice. Došlo k obnovení všech původních Starkových rejstříků, většinou i s původními píšťalami. V roce 2011 provedla modernizaci hracího stolu firma Roberta Ponči. |
Popis
V roce 1705 postavil do kostela velké dvoumanuálové varhany Abrahám Stark (1659-1709). Cenné varhany se zachovaly až do r. 1941, kdy byly varhanářem Janem Tučkem (1842-1913) s využitím části původního píšťalového fondu zcela přestavěny na romantický nástroj. Varhanní virtuos a iniciátor přestavby Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951) toužil mít u sv. Jakuba především koncertní nástroj, schopný interpretace soudobé varhanní literatury. Tento požadavek byl upřednostněn nad tehdy k nám již pronikající myšlenky varhanního hnutí, zdůrazňujícího úctu a obdiv k historickým barokním nástrojům. Tučkovy varhany trpěly od začátku některými nedostatky, souvisejícími se vzduchovým hospodářstvím a použitím nekvalitních válečných materiálů. O vyřešení těchto problémů se pokusila v 50. letech další přestavbou firma Organa a poté v 80. letech firma Rieger-Kloss, která nástroj rozšířila na čtyřmanuálový. Varhany jsou od té doby co do počtu píšťal největší v České republice. Došlo k obnovení všech původních Starkových rejstříků, většinou i s původními píšťalami. V roce 2011 provedla modernizaci hracího stolu firma Roberta Ponči. |
PEDÁL C – g‘ Podstav 32' Principálbas 16' Subbas otevřený 16' Subbas krytý 16' Burdon 16' Viola 16' Kryt tichý (Ext.) 16' + 8' Kvinta velká 10 2/3' Oktávbas 8' Flétna basová 8' Princ. rohový (Trsm) 8' Kvinta 5 1/3' Superoktáva 4' Flétna trubicová 4' Flétna zobcová 2' Mixtura 6x 2 2/3' Bombard 32' Pozoun 16' Fagot (Trsm) 16' Trompeta basová 8' Clairon 4'
II. MANUÁL (HW, Gr.) C – c““ Principál 16' Burdonflauta 16' Prestant 8' Principál 8' Kvintadena 8' Flétna barokní 8' Gamba špičatá 8' Oktáva 4' Oktáva italská 4' Flétna dřevěná 4' Kvintadena 4' Salicet 4' Kvinta 2 2/3' Superoktáva 2' Roh kamzičí 2' Kvinta malá 1 1/3' Píšťala šumivá 4-5x 2 2/3' Mixtura barokní 6x 1' Španělská trubka 16' Španělská trubka (Ext.) 8' Trompeta 8'
I. MANUÁL (Positiv) C – c““ Kopula major 8' Salicionál 8' Principál 4' Kopula minor 4' Oktáva 2' Seskvialtera 2x 1 1/3' Mixtura 4-5x 1' Regál 16' Roh basetový 8'
III. MANUÁL (SW) C – c““ Tibia clausa 16' Viola 16' Principál 8' Flétna dutá 8' Flétna dvojitá 8' Fugara 8' Kryt zpěvný 8' Dolce 8' Oktáva trychtýřová 4' Flétna koncertní 4' Roh kamzičí 4' Kvinta flétnová 2 2/3' Oktáva švýcarská 2' Roh noční 2' Kornet sept. 3-5x 2 2/3' Mixtura 5x 2' Kvinta šelest 2x 1 1/3' Fagot 16' Trompeta harm. 8' Šalmaj trubicová 8' Hoboj francouzská 4'
IV. MANUÁL (SW) C – c““ Kvintadena 16' Kryt tichý 16' Principál rohový 8' Principál houslový 8' Flétna harmonická 8' Burdon 8' Gamba jemná 8' Vox celestis 2x 8' + 4' Oktáva 4' Flétna příčná 4' Flétna něžná 4' Nasard 2 2/3' Octavin 2' Flétna lesní 2' Tercie 1 3/5' Larigot 1 1/3' Flautino 1' Plein jeu 5-6x 1 1/3' Alikvoty 3x 1 1/7' Roh anglický 8' Hoboj 8' Vox humana 8' Klarina 4'
SPOJKY-KOPPEL IV/P 8' III/P 8' II/P 8' I/P 8' III/P 4' II/P 4' P 4' II/I 8' III/II 16' IV/II 8' III/II 8' I/II 8' IV/II 4' III/II 4' II 4' IV/III 16' IV/III 8' III 4' IV 4'
Podrobnosti viz zdroj
- Krátký, Jiří a Svoboda, Štěpán. Nejvýznamnější varhany v České republice. 1. vydání. V Brně: CPress, 2019. 267 stran. ISBN 978-80-264-2859-6. (str. 202)
- Tomší, Lubomír et al. Historické varhany v Čechách. 1. vyd. Praha: Libri, 2000. 263 s. ISBN 80-7277-009-8. (str. 133)
- Tomíček, Jan. Varhany a jejich osudy. [Praha]: PM vydavatelství, 2010. 310 s. ISBN 978-80-900808-2-9. (str. 71)
- Kaiser, Martin Maxmilian. Bedřich Antonín Wiedermann - Česká varhanní legenda. 2022. ISBN 978-80-908697-2-1. (str. 87)