RICHTER, Antonín - varhanář

RICHTER, Antonín (1688–1765)
Brno  |  Jihomoravský kraj

O stylovém vývoji našeho varhanářství více here.
Place of birth Linec Mapy.cz
Place of death Brno
Category until 1799
Baroque
Importance (3/5) 3/5
Catalog of organ builders varhany.net
Web links
Web links
Important organs Show all 2
Timeline Compare size
Important organs
Show all 2
Timeline Compare size
Related organ builders
Description

Vyučil se nejprve truhlářství u svého otce v Linci a poté pracoval ve varhanářské dílně Jana Davida Siebera (1670–1723) v Brně (podílel se zřejmě i na stavbě proslulých Sieberových varhan v Polné a ve u sv. Michala ve Vídni). Po r. 1719 si zřídil vlastní dílnu v Brixenu, ale po Sieberově smrti v r. 1723 se vrátil zpět do Brna, oženil se zde se Sieberovou vdovou a převzal řadu zakázek svého učitele. Byl oceňovaným varhanářem, přesto zřejmě zcela nedosahoval mimořádných Sieberových kvalit.

Jeho největší reprezentativní nástroje na sv. Kopečku u Olomouce (1724, II/25) a v bazilice sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě (1747, II/31) se v původní zvukové podobě nedochovaly - můžeme však obdivovat jejich barokní skříň. Varhany v kostele sv. Janů v Brně (1732) byly od doby svého vzniku výrazně přestavěny a jejich původní dispozice je neznámá.

U některých dalších nástrojů se o jeho autorství spekuluje - např. v případě malých varhan v kapli sv. Štěpána v Olomouci v Klášterním Hradisku (1740, I/10) nebo u varhan v kostele sv. Jana Křtitele v Mikulově (1750, I/15), později rozšířených Janem Výmolou (1722–1805) .

Description

Vyučil se nejprve truhlářství u svého otce v Linci a poté pracoval ve varhanářské dílně Jana Davida Siebera (1670–1723) v Brně (podílel se zřejmě i na stavbě proslulých Sieberových varhan v Polné a ve u sv. Michala ve Vídni). Po r. 1719 si zřídil vlastní dílnu v Brixenu, ale po Sieberově smrti v r. 1723 se vrátil zpět do Brna, oženil se zde se Sieberovou vdovou a převzal řadu zakázek svého učitele. Byl oceňovaným varhanářem, přesto zřejmě zcela nedosahoval mimořádných Sieberových kvalit.

Jeho největší reprezentativní nástroje na sv. Kopečku u Olomouce (1724, II/25) a v bazilice sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě (1747, II/31) se v původní zvukové podobě nedochovaly - můžeme však obdivovat jejich barokní skříň. Varhany v kostele sv. Janů v Brně (1732) byly od doby svého vzniku výrazně přestavěny a jejich původní dispozice je neznámá.

U některých dalších nástrojů se o jeho autorství spekuluje - např. v případě malých varhan v kapli sv. Štěpána v Olomouci v Klášterním Hradisku (1740, I/10) nebo u varhan v kostele sv. Jana Křtitele v Mikulově (1750, I/15), později rozšířených Janem Výmolou (1722–1805) .

Viewed: 57×

  • Sehnal, Jiří. Barokní varhanářství na Moravě. Vydání první. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2003-2018. 3 svazky. Prameny k dějinám a kultuře Moravy, č. 9, 10. Monografie. ISBN 80-7275-042-9. (1. díl, str. 100)
  • Slavnost svěcení restaurovaných varhan v loretánské kapli Panny Marie při minoritském klášteře a kostele sv. Janů v Brně 25. června 2017. Brno 2017 (str. 12)