| Place of birth | Linec Mapy.cz |
|---|---|
| Place of death | Brno |
| Category |
until 1799
Baroque |
| Importance | (3/5) 3/5 |
| Catalog of organ builders | varhany.net |
| Web links | |
|
Web links
|
|
| Important organs |
Show all
2
Timeline Compare size |
|
Important organs
Show all 2 Timeline Compare size |
|
| Related organ builders | |
| Description | Vyučil se nejprve truhlářství u svého otce v Linci a poté pracoval ve varhanářské dílně Jana Davida Siebera (1670–1723) v Brně (podílel se zřejmě i na stavbě proslulých Sieberových varhan v Polné a ve u sv. Michala ve Vídni). Po r. 1719 si zřídil vlastní dílnu v Brixenu, ale po Sieberově smrti v r. 1723 se vrátil zpět do Brna, oženil se zde se Sieberovou vdovou a převzal řadu zakázek svého učitele. Byl oceňovaným varhanářem, přesto zřejmě zcela nedosahoval mimořádných Sieberových kvalit. Jeho největší reprezentativní nástroje na sv. Kopečku u Olomouce (1724, II/25) a v bazilice sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě (1747, II/31) se v původní zvukové podobě nedochovaly - můžeme však obdivovat jejich barokní skříň. Varhany v kostele sv. Janů v Brně (1732) byly od doby svého vzniku výrazně přestavěny a jejich původní dispozice je neznámá. U některých dalších nástrojů se o jeho autorství spekuluje - např. v případě malých varhan v kapli sv. Štěpána v Olomouci v Klášterním Hradisku (1740, I/10) nebo u varhan v kostele sv. Jana Křtitele v Mikulově (1750, I/15), později rozšířených Janem Výmolou (1722–1805) . |
|
Description
Vyučil se nejprve truhlářství u svého otce v Linci a poté pracoval ve varhanářské dílně Jana Davida Siebera (1670–1723) v Brně (podílel se zřejmě i na stavbě proslulých Sieberových varhan v Polné a ve u sv. Michala ve Vídni). Po r. 1719 si zřídil vlastní dílnu v Brixenu, ale po Sieberově smrti v r. 1723 se vrátil zpět do Brna, oženil se zde se Sieberovou vdovou a převzal řadu zakázek svého učitele. Byl oceňovaným varhanářem, přesto zřejmě zcela nedosahoval mimořádných Sieberových kvalit. Jeho největší reprezentativní nástroje na sv. Kopečku u Olomouce (1724, II/25) a v bazilice sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě (1747, II/31) se v původní zvukové podobě nedochovaly - můžeme však obdivovat jejich barokní skříň. Varhany v kostele sv. Janů v Brně (1732) byly od doby svého vzniku výrazně přestavěny a jejich původní dispozice je neznámá. U některých dalších nástrojů se o jeho autorství spekuluje - např. v případě malých varhan v kapli sv. Štěpána v Olomouci v Klášterním Hradisku (1740, I/10) nebo u varhan v kostele sv. Jana Křtitele v Mikulově (1750, I/15), později rozšířených Janem Výmolou (1722–1805) . |
|
- Sehnal, Jiří. Barokní varhanářství na Moravě. Vydání první. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2003-2018. 3 svazky. Prameny k dějinám a kultuře Moravy, č. 9, 10. Monografie. ISBN 80-7275-042-9. (1. díl, str. 100)
- Slavnost svěcení restaurovaných varhan v loretánské kapli Panny Marie při minoritském klášteře a kostele sv. Janů v Brně 25. června 2017. Brno 2017 (str. 12)