Olomouc
kostel sv. Mořice
Vzácné barokní varhany, označované jako "královna moravských varhan", jsou po rozšíření v 60. letech 20. století považovány za největší nástroj na území ČR co do počtu píšťal.
Varhanář |
ENGLER, Michael
(1745)
Rieger-Kloss (přestavba, 1968) |
---|---|
Rok stavby | 1745 |
Rekonstrukce/ restaurování |
Škrabl (2022) |
Kraj | Olomoucký kraj |
Počet manuálů | 5 |
Počet rejstříků | 95 |
Kategorie |
do 1799
Barokní Neobarokní a univerzální Mimořádně velké Mechanická traktura Elektrická traktura Zásuvková vzdušnice |
Význam | (5/5) 5/5 |
Webové odkazy |
https://varhany.moric-olomouc.cz/
http://www.anatomie-varhan.cz/texty/varhany/nastroje/olomouc/olom... |
Rejstřík varhan | varhany.net |
Významné festivaly |
Mezinárodní varhanní festival Olomouc
(Olomouc, září)
Svatomořická varhanní matinée a koncerty (Olomouc, přes celý rok) |
Související varhany | Olomouc, kostel sv. Mořice, pozitiv (1716) |
Popis | Nástroj patří mezi největší a nejvýznamnější u nás postavené barokní varhany. Po opravě a rozšíření v 60. letech 20. století jsou varhany považovány za největší co do počtu rejstříků v ČR. I proto hostí renomovaný varhanní festival s dlouholetou tradicí. Varhany patří k nejvýznamnějším dílům proslulého vratislavského varhanáře Michaela Englera. Ve své původní podobě měly 3 manuály a 44 rejstříků. V manuálech Engler disponoval i jazykové rejstříky (Trompet 8‘, Vox humana 8‘) a hluboký Principal 16‘, což pro naše tehdejší varhanářství nebylo typické a můžeme tím doložit Englerovo zakotvení ve slezských varhanářských tradicích. Ke generální opravě a zásadnímu rozšíření varhan došlo v 60. letech minulého století z iniciativy Antonína Schindlera. Od této doby varhany hostí významný varhanní festival. Původní mechanická traktura a skvostný hrací stůl, umístěný ve skříni varhan, zůstaly zachovány. Varhany je však možné ovládat i z novodobého elektrického hracího stolu. Vhodnost dobově podmíněných zásahů, ke kterým došlo v rámci rozšíření varhan na pětimanuálový univerzální nástroj, je předmětem sporů. V roce 2022 bylo dokončeno restaurování varhan, při kterém byla zachována současná rejstříková dispozice. |
Popis
Nástroj patří mezi největší a nejvýznamnější u nás postavené barokní varhany. Po opravě a rozšíření v 60. letech 20. století jsou varhany považovány za největší co do počtu rejstříků v ČR. I proto hostí renomovaný varhanní festival s dlouholetou tradicí. Varhany patří k nejvýznamnějším dílům proslulého vratislavského varhanáře Michaela Englera. Ve své původní podobě měly 3 manuály a 44 rejstříků. V manuálech Engler disponoval i jazykové rejstříky (Trompet 8‘, Vox humana 8‘) a hluboký Principal 16‘, což pro naše tehdejší varhanářství nebylo typické a můžeme tím doložit Englerovo zakotvení ve slezských varhanářských tradicích. Ke generální opravě a zásadnímu rozšíření varhan došlo v 60. letech minulého století z iniciativy Antonína Schindlera. Od této doby varhany hostí významný varhanní festival. Původní mechanická traktura a skvostný hrací stůl, umístěný ve skříni varhan, zůstaly zachovány. Varhany je však možné ovládat i z novodobého elektrického hracího stolu. Vhodnost dobově podmíněných zásahů, ke kterým došlo v rámci rozšíření varhan na pětimanuálový univerzální nástroj, je předmětem sporů. V roce 2022 bylo dokončeno restaurování varhan, při kterém byla zachována současná rejstříková dispozice. |
Podrobné interaktivní zobrazení
Jednoduché zobrazení
I. man. (dolní stroj - Unterwerk) 1. Handregisterfeststeller 2. Principal 8' 3. Flaut amabile 8' 4. Unda maris 1 X 8' 5. Oktave 4' 6. Flaut minor 4' 7. Trinuna 4' 8. Spitzflaut 2 2/3' 9. Superoktave 2' 10. Mixtur 4 X 11/3' 11. Glocken I. 12. Glocken II. 13. III - I 8' 14. IV - I 8' 15. V Sp - I 8' 16. V Bw - I 8'
II. man. (hlavní stroj - Hauptwerk) 17. Hauptwerk ab 18. Principal 16' 19. Bourdonflaut 16' 20. Salicet 16' 21. Principal 8' 22. Flaut major 8' 23. Gemshorn 8' 24. Gamba 8' 25. Oktave 4' 26. Nachthorn 4' 27. Quinte 2 2/3 ' 28. Cimbel 2 X 2' 29. Mixtur 6 X 2' 30. Trompete 8' 31. I - II 8' 32. III - II 8' 33. IV - II 8' 34. V Sp - II 8' 35. V Bw - II 8'
III. man. (horní stroj - Oberwerk) 36. Principal 8' 37. Flaut allemand 8' 38. Rohrflaut 8' 39. Quintadena 8' 40. Oktave 4' 41. Quinte 2 2/3' 42. Superoktave 2' 43. Mixtur 4 X 1 1/3' 44. Vox humana 8' 45. Glocken I. 46. Glocken II. 46. Echo 47. IV - III 8' 48. V Sp - III 8' 49. V Bw - III 8' 50. Tremolo AW 51. Handregister ab 52. Walze ab 53. Zungen ab (general) 54. Man. 16, und Ped. 32, ab 55. Mixturen ab
IV. man. (Schwellwerk) 56. Spitzgedact 16' 57. Weitprincipal 8' 58. Rohrgedackt 8' 59. Harfpfeife 8' 60. Vox angelica 3 X 8'-4'-4' 61. Kupferoktave 4' 62. Spillflöte 4' 63. Rohrquintatön 4' 64. Nachthornquinte 2 2/3' 65. Quintadecima 2' 66. Waldflöte 2' 67. Koppelflötenterz 1 3/5' 68. Querflöte 1' 69. Farbenmixtur 3-4 X 70. Mixtur 6-7 X 71. Quintzimbel 3 X 1/4' 72. Bassethorn 16' 73. Franz. Trompete 8' 74. Rohrschalmei 8' 75. Geigendregal 8' 76. Clairon 4' 77. Glocken I 78. Glocken II 79. V Sp - IV 8' 80. V Bw - IV 8' 81. Tremolo IV
V. man. (Schwellpositiv) 82. Schwellpositiv ab 83. Gedact 8' 84. Trichterprincipal 4' 85. Blockflöte 4' 86. Kleinprincipal 2' 87. Quinte 1 1/3' 88. Schwegel 1' 89. Sesquialtera 2-3 X 22/3' -13/5' -11/7' 90. Scharf 5 X 1' 91. Krummhorn 8' 92. Singend Kornett 4' 93. Tremolo V Sp
V. man. (Bombardenwerk) 94. Bombardenwerk ab 95. Holzprincipal 8' 96. Solokornett 4-6 X 4' 97. Principalmixtur 8 X 4' 98. Trompete 16' 99. Trompete (horizont.) 8' 100. Trompete (horizont.) 4'
Pedal (Neues Werk) 101. Pedal NW ab 102. Holzprincipal 16' 103. Gedackpommer 16' 104. Grossnasat 10 2/3' 105. Kupferprincipal 8' 106. Bleikoppelflöte 8' 107. Choralbass 4' 108. Rohrpfeife 4' 109. Russischhorn 2' 110. Rauschbass 5 X 5 1/3' 111. Mixtur 6 X 2' 112. Bombarde 16' 113. Trompete 8' 114. Kopftrompete 4' 115. Zink 2' 116. Untersatz 64' 117. IV - P 8' 118. V Sp - P 8' 119. V Bw - P 8'
Pedal (Altes Werk) 120. Pedal AW ab 121. Maiorbass 32' 122. Principal 16' 123. Offenerbass 16' 124. Subbass 16' 125. Quintadenbass 16' 126. Oktavenbass 8' 127. Gemshornquinte 5 1/3' 128. Mixtur 6 X 4' 129. Contraposaune 32' 130. Posaunenbass 16' 131. Trombabass 8' 132. Clarino 4' 133. I - P 8' 134. II - P 8' 135. III - P 8'
(Zdroj)
Krátký, Jiří a Svoboda, Štěpán. Nejvýznamnější varhany v České republice. 1. vydání. V Brně: CPress, 2019. 267 stran. ISBN 978-80-264-2859-6. (str. 158)