Svatý Hostýn, bazilika Nanebevzetí Panny Marie - organs

Svatý Hostýn
bazilika Nanebevzetí Panny Marie

Zlínský kraj

Organ builder
neznámý (varhanní skříň)
Rieger-Kloss (1953, varhanní stroj)
Year built
Repair/restoration ROHÁČ, Ivo (2002)
Size
manuals
70 stops
Category 1945–1989
Neobaroque and universal Exceptionally large Baroque, Rococo, Classicist cases
Pneumatical action Electrical action
Catalog of organs varhany.net
Web links
Web links
Recordings
Recordings
Description

Velký čtyřmanuálový nástroj firmy Rieger-Kloss byl na počátku 21. století opraven, rozšířen a elektrifikován firmou Organ service . Části varhan byly firmou Rieger-Kloss převzaty z předchozích zde umístěných nástrojů Johanna Neussera a Jana Tučka .

Nástroj stojí v barokní skříni nejistého autorství. Skříň pozitivu, původně umístěná v zábradlí kůru, je dnes vsazena mezi obě hlavní křídla skříně.

Description

Velký čtyřmanuálový nástroj firmy Rieger-Kloss byl na počátku 21. století opraven, rozšířen a elektrifikován firmou Organ service . Části varhan byly firmou Rieger-Kloss převzaty z předchozích zde umístěných nástrojů Johanna Neussera a Jana Tučka .

Nástroj stojí v barokní skříni nejistého autorství. Skříň pozitivu, původně umístěná v zábradlí kůru, je dnes vsazena mezi obě hlavní křídla skříně.

Viewed: 325×

Organ disposition is a summary of sound and technical characteristics of organ. Apart from the list of stops (stop is a group of pipes) and auxiliary devices it also usually covers basic technical description of the organ.
AI features
Načítání…

I. manuál / positiv 1. III/I 16' 2. III/I 8' 3. III/I 4' 4. IV/ 16' 5. IV/I 8' 6. IV/I 4' 7. I/I 16' 8. I/I 4' 9. Virt./I 8' 10. Tremolo I 11. Kvintadena 8' 12. Copula major 8' 13. Principál 4' 14. Copula minor 4' 15. Nasard 2 2/3' 16. Oktáva 2' 17. Flétna plochá 2' 18. Kvinta 1 1/3' 19. Superoktáva 1' 20. Akuta1' 21. Roh zakřivený 8' 22. Šalmaj 4'

II. manuál / hlavní 23. I/II 16' 24. I/II 8' 25. I/II 4' 26. III/II 16' 27. III/II 8' 28. III/II 4' 29. IV/II 16' 30. IV/II 8' 31. IV/II 4' 32. II/II 16' 33. II/II 4' 34. Virt./II 8' 35. III/II Sopránová spojka 36. IV/II Sopránová spojka 37. Tremolo II 38. Principál 16' 39. Bourdon 16' 40. Principál 8' 41. Flétna dutá 8' 42. Silvestrina 8' 43. Oktáva 4' 44. Flétna zobcová 4' 45. Superoktáva 2' 46. Flétna příčná 2' 47. Kvinta 2 2/3' 48. Mixtura 6-8× 1 1/3' 49. Trompeta 16' 50. Trompeta 8'

III. manuál / žal. skříň 51. IV/III 16' 52. IV/III 8' 53. IV/III 4' 54. III/III 16' 55. III/III 4' 56. Virt./III 8' 57. IV/III Sopránová spojka 58. Tremolo III 59. Pommer krytý 16' 60. Principál italský 8' 61. Kryt dřevěný 8' 62. Salicionál 8' 63. Vox angelica 8'+4' 64. Oktáva rohová 4' 65. Flétna trubicová 4' 66. Flétna kvintová 2 2/3' 67. Superoktáva 2' 68. Flétna lesní 2' 69. Tercie 1 3/5' 70. Sedecima 1' 71. Mixtura 5-7× 1 1/3' 72. Cimbál1/6' 73. Roh anglický 8' 74. Vox humana 8' 75. Trompeta 4'

IV. manuál / žal. skříň 76. Stentor principál 8' 77. Stentor flauta major 8' 78. Stentor oktáva 4' 79. Stentor flauta minor 4' 80. Tonus fabri 2'+1' 81. Mixtura 7-9× 2' 82. Šriari 6× 1 1/3' 83. Kornet8' 84. Tuba 16' 85. Roh švýcarský 8' 86. Trubka polní 4' 87. Zvony chrámové 88. Cimbálová hvězdice 89. IV/IV 16' 90. IV/IV 4' 91. Virt./IV 8' 92. Tremolo IV

Pedál 93. Principálbas 16' 94. Apertabas 16' 95. Subbas 16' 96. Bourdon (trsm. 39 ) 16' 97. Kvintabas 10 2/3' 98. Oktávbas 8' 99. Flétnabas 8' 100. Seskvialtera 5 1/3'+3 1/5' 101. Chorálbas 4' 102. Flétna chorálová 4' 103. Kvintadena trub. 2' 104. Mixtura2 2/3' 105. Bombarda 32' 106. Pozoun 16' 107. Trompeta (ext. 106) 8' 108. Klarina 4' 109. Zvony chrámové (trsm. 87) 110. I/P 8' 111. II/P 8' 112. III/P 8' 113. IV/P 8' 114. III/P 4' 115. IV/P 4' 116. Virt./P 8' 117. P/I Autopedál 118. P/II Autopedál 119. P/III Autopedál 120. P/IV Autopedál

Virtuální stroj 121. Trompeta 16' 122. Trompeta 8' 123. Trompeta 4' 124. Šalmaj – regál 8' 125. Kvintadena 16' 126. Principál dřevěný 8' 127. Flétna Kopulová 8' 128. Flaut amabilis 8' 129. Oktáva 4' 130. Flaut minor 4' 131. Flétna příčná 132. Cimbál 3× 133 Kornet 4-6× 4' 134. Mixtura princip. 8× 4' 135. Ptačí zpěv 136. 137. Kukačka

Tónový rozsah: manuály: C – g3 + super spojka g4 – 68 tónů pedál: C – f1 – 30 tónů


Podrobnosti viz zdroj

I. manuál / positiv 1. III/I 16' 2. III/I 8' 3. III/I 4' 4. IV/ 16' 5. IV/I 8' 6. IV/I 4' 7. I/I 16' 8. I/I 4' 9. Virt./I 8' 10. Tremolo I 11. Kvintadena 8' 12. Copula major 8' 13. Principál 4' 14. Copula minor 4' 15. Nasard 2 2/3' 16. Oktáva 2' 17. Flétna plochá 2' 18. Kvinta 1 1/3' 19. Superoktáva 1' 20. Akuta 6x 1' 21. Roh zakřivený 8' 22. Šalmaj 4' II. manuál / hlavní 23. I/II 16' 24. I/II 8' 25. I/II 4' 26. III/II 16' 27. III/II 8' 28. III/II 4' 29. IV/II 16' 30. IV/II 8' 31. IV/II 4' 32. II/II 16' 33. II/II 4' 34. Virt./II 8' 35. III/II Sopránová spojka 36. IV/II Sopránová spojka 37. Tremolo II 38. Principál 16' 39. Bourdon 16' 40. Principál 8' 41. Flétna dutá 8' 42. Silvestrina 8' 43. Oktáva 4' 44. Flétna zobcová 4' 45. Superoktáva 2' 46. Flétna příčná 2' 47. Kvinta 2 2/3' 48. Mixtura 6-8x 1 1/3' 49. Trompeta 16' 50. Trompeta 8' III. manuál / žal. skříň 51. IV/III 16' 52. IV/III 8' 53. IV/III 4' 54. III/III 16' 55. III/III 4' 56. Virt./III 8' 57. IV/III Sopránová spojka 58. Tremolo III 59. Pommer krytý 16' 60. Principál italský 8' 61. Kryt dřevěný 8' 62. Salicionál 8' 63. Vox angelica 8'+4' 64. Oktáva rohová 4' 65. Flétna trubicová 4' 66. Flétna kvintová 2 2/3' 67. Superoktáva 2' 68. Flétna lesní 2' 69. Tercie 1 3/5' 70. Sedecima 1' 71. Mixtura 5-7x 1 1/3' 72. Cimbál 3x 1/6' 73. Roh anglický 8' 74. Vox humana 8' 75. Trompeta 4' IV. manuál / žal. skříň 76. Stentor principál 8' 77. Stentor flauta major 8' 78. Stentor oktáva 4' 79. Stentor flauta minor 4' 80. Tonus fabri 2'+1' 81. Mixtura 7-9x 2' 82. Šriari 6x 1 1/3' 83. Kornet 6x 8' 84. Tuba 16' 85. Roh švýcarský 8' 86. Trubka polní 4' 87. Zvony chrámové 88. Cimbálová hvězdice 89. IV/IV 16' 90. IV/IV 4' 91. Virt./IV 8' 92. Tremolo IV Pedál 93. Principálbas 16' 94. Apertabas 16' 95. Subbas 16' 96. Bourdon (trsm. 39 ) 16' 97. Kvintabas 10 2/3' 98. Oktávbas 8' 99. Flétnabas 8' 100. Seskvialtera 5 1/3'+3 1/5' 101. Chorálbas 4' 102. Flétna chorálová 4' 103. Kvintadena trub. 2' 104. Mixtura 6x 2 2/3' 105. Bombarda 32' 106. Pozoun 16' 107. Trompeta (ext. 106) 8' 108. Klarina 4' 109. Zvony chrámové (trsm. 87) 110. I/P 8' 111. II/P 8' 112. III/P 8' 113. IV/P 8' 114. III/P 4' 115. IV/P 4' 116. Virt./P 8' 117. P/I Autopedál 118. P/II Autopedál 119. P/III Autopedál 120. P/IV Autopedál Virtuální stroj 121. Trompeta 16' 122. Trompeta 8' 123. Trompeta 4' 124. Šalmaj – regál 8' 125. Kvintadena 16' 126. Principál dřevěný 8' 127. Flétna Kopulová 8' 128. Flaut amabilis 8' 129. Oktáva 4' 130. Flaut minor 4' 131. Flétna příčná 132. Cimbál 3x 133 Kornet 4-6x 4' 134. Mixtura princip. 8x 4' 135. Ptačí zpěv 136. 137. Kukačka Tónový rozsah: manuály: C – g3 + super spojka g4 – 68 tónů pedál: C – f1 – 30 tónů
Organ stops are described in Organ stops encyclopedia. Stops are described in Encyclopedia.

Show interesting organs within a radius of: 25 km | 50 km Mapy.cz

Similar organs have roughly same size, were built during the same time period and belong to the same type and construction type categories. Přednost mají varhany s menší geografickou vzdáleností.
Litoměřice, katedrála sv. Štěpána, velké varhany (Jehmlich, 1941, IV/53)
Svatý Hostýn, bazilika Nanebevzetí Panny Marie (Rieger-Kloss, 1953, IV/70)