Rieger-Kloss - organ building

Rieger-Kloss
Krnov  |  Moravskoslezský kraj

Krnovská firma navazující na tradici závodu bratří Riegerů. V období po 2. světové válce šlo o největšího výrobce varhan ve východní Evropě.

O stylovém vývoji našeho varhanářství více here.
Time period 1945–2018
Category 1945–1989 1990–nyní
Neobaroque and universal Factory production
Importance (4/5) 4/5
Catalog of organ builders varhany.net
Web links
Web links
Important organs
Olomouc, Husův sbor (1948, III/38)
Uherské Hradiště, kostel sv. Františka Xaverského (1948, III/35)
Opava, kostel sv. Vojtěcha (1949, III/54)
Brno, kostel sv. Michala (1953, III/47)
Svatý Hostýn, bazilika Nanebevzetí Panny Marie (1953, IV/70)
Zábřeh, kostel sv. Bartoloměje (1955, III/47)
Valašské Meziříčí, kostel Nanebevzetí Panny Marie (1957, III/59)
Opava, konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie (1957, přestavba)
Přerov, kostel sv. Vavřince (1958, III/39)
Brno, bazilika Nanebevzetí Panny Marie (Staré Brno) (1961, III/43)
Velehrad, bazilika Nanebevzetí P. Marie a svatých Cyrila a Metoděje (1963, III/59)
Olomouc, kostel sv. Mořice, velké varhany (1968, přestavba)
Ústí nad Labem, kostel sv. Vojtěcha (1972, III/47)
Praha, Dvořákova síň Rudolfina (1974, IV/63)
Olomouc, kostel sv. Michala (1975, III/50)
Brno, kostel sv. Augustina (1976, III/28)
Olomouc, katedrála sv. Václava, presbytář (1977, II/23)
Vlkoš, kostel sv. Prokopa (1978, II/14)
Opava, Knihovna Petra Bezruče (1978, III/43)
Ostrava, Janáčkova filharmonie (1980, IV/68)
Brno, Besední dům (1981, III/48)
Hradec Králové, městská hudební síň (1982, III/48)
Praha, kostel sv. Jakuba Většího (1982, přestavba)
Uničov, klášterní kostel Povýšení sv. Kříže (1987, III/46)
Krnov, kostel sv. Ducha (1988, III/39)
Opava, konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie (1991, přestavba)
Most, kostel Nanebevzetí Panny Marie (1991, přestavba)
Praha, HAMU, sál Bohuslava Martinů (1993, III/41)
Ostrava, Janáčkova konzervatoř (1997, III/41)
Pardubice, Sukova síň (2004, III/45)
Show all 30
Timeline Compare size
Important organs
Olomouc, Husův sbor (1948, III/38)
Uherské Hradiště, kostel sv. Františka Xaverského (1948, III/35)
Opava, kostel sv. Vojtěcha (1949, III/54)
Brno, kostel sv. Michala (1953, III/47)
Svatý Hostýn, bazilika Nanebevzetí Panny Marie (1953, IV/70)
Zábřeh, kostel sv. Bartoloměje (1955, III/47)
Valašské Meziříčí, kostel Nanebevzetí Panny Marie (1957, III/59)
Opava, konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie (1957, přestavba)
Přerov, kostel sv. Vavřince (1958, III/39)
Brno, bazilika Nanebevzetí Panny Marie (Staré Brno) (1961, III/43)
Velehrad, bazilika Nanebevzetí P. Marie a svatých Cyrila a Metoděje (1963, III/59)
Olomouc, kostel sv. Mořice, velké varhany (1968, přestavba)
Ústí nad Labem, kostel sv. Vojtěcha (1972, III/47)
Praha, Dvořákova síň Rudolfina (1974, IV/63)
Olomouc, kostel sv. Michala (1975, III/50)
Brno, kostel sv. Augustina (1976, III/28)
Olomouc, katedrála sv. Václava, presbytář (1977, II/23)
Vlkoš, kostel sv. Prokopa (1978, II/14)
Opava, Knihovna Petra Bezruče (1978, III/43)
Ostrava, Janáčkova filharmonie (1980, IV/68)
Brno, Besední dům (1981, III/48)
Hradec Králové, městská hudební síň (1982, III/48)
Praha, kostel sv. Jakuba Většího (1982, přestavba)
Uničov, klášterní kostel Povýšení sv. Kříže (1987, III/46)
Krnov, kostel sv. Ducha (1988, III/39)
Opava, konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie (1991, přestavba)
Most, kostel Nanebevzetí Panny Marie (1991, přestavba)
Praha, HAMU, sál Bohuslava Martinů (1993, III/41)
Ostrava, Janáčkova konzervatoř (1997, III/41)
Pardubice, Sukova síň (2004, III/45)
Show all 30
Timeline Compare size
Repairs / restoration
Repairs / restoration
Related organ builders
Description

Název „Továrna na varhany“, zavedený po znárodnění firmy Rieger a jejím sloučení s dílnou Josef Klosse (1885–1963) , je později změněn na obchodně vhodnější „Rieger-Kloss“.

Od 40. let firma pokračuje v konstrukci nejběžnějších varhan s pneumatickou trakturou a kuželkovou vzdušnicí. Později se u velkých nástrojů začíná používat traktura elektrická. Od 70. let se úspěšně rozvíjí modernější typ mechanických varhan se zásuvkovou vzdušnicí, exportovaný i do západoevropských zemí. Rieger-Kloss tedy vyrábí všechny typy traktur.

Navzdory proticírkevní politice režimu je firmě umožněno stavět velké množství varhan v církevních objektech. Častý je však také export velkých varhan do koncertních sálů, především ve východní Evropě. Hlavními osobnostmi, které určují koncepční směřování závodu, jsou Ota Veverka a později od r. 1971 Bohumil Plánský (1932-2012). Závod také spolupracoval s předními českými varhaníky, např. s Jiřím Reinbergerem (1914-1977).

V rámci varhanářských podniků působících před r. 1989 v Československu je Rieger-Kloss nejvýznamnějším a nejkvalitnějším. Po r. 1989 dochází k útlumu ve výrobě, řada varhanářů působících v podniku se osamostatňuje. V současné době již firma neexistuje. S působením firmy Rieger-Kloss je spjato i založení dodnes fungující Střední umělecké školy varhanářské v Krnově.

Od r. 1945 firma postavila okolo 700 nástrojů. Z množství velkých nástrojů s pneumatickou nebo elektrickou trakturou postavených v církevních objektech vybíráme tyto: Olomouc – sv. Michal (1975, III/50) ; Olomouc – Husův sbor (1948, III/38) , Opava – sv. Vojtěch (1949, III/54) , Uherské Hradiště – sv. František Xaverský (1948, III/35) , Valašské Meziříčí – Nanebevzetí Panny Marie (1957, III/59) nebo Zábřeh – sv. Bartoloměj (1955, III/47) .

Firma postavila i řadu velkých varhan pro koncertní sály, obvykle již s mechanickou trakturou: např. Praha – Rudolfinum (1974, IV/63) ; Praha – HAMU (1993, III/41) ; Brno – Besední dům (1981, III/48) ; Zlín – Dům umění - 1983, III/44; Pardubice – Sukova síň (2004, III/45) ; Ostrava – Janáčkova konzervatoř (1997, III/41) ; Uničov (1987, III/46) .

Firma se věnovala i opravám a rozšiřování historických nástrojů: např. Olomouc – sv. Mořic (1968, V/95); Most – Nanebevzetí Panny Marie (1991, III/64).

Novodobý náhled na nástroje firmy Rieger-Kloss vnímá kriticky nižší kultivovanost zvuku jednotlivých rejstříků a také stylovou nevyhraněnost (univerzálnost) rejstříkových dispozic.

Description

Název „Továrna na varhany“, zavedený po znárodnění firmy Rieger a jejím sloučení s dílnou Josef Klosse (1885–1963) , je později změněn na obchodně vhodnější „Rieger-Kloss“.

Od 40. let firma pokračuje v konstrukci nejběžnějších varhan s pneumatickou trakturou a kuželkovou vzdušnicí. Později se u velkých nástrojů začíná používat traktura elektrická. Od 70. let se úspěšně rozvíjí modernější typ mechanických varhan se zásuvkovou vzdušnicí, exportovaný i do západoevropských zemí. Rieger-Kloss tedy vyrábí všechny typy traktur.

Navzdory proticírkevní politice režimu je firmě umožněno stavět velké množství varhan v církevních objektech. Častý je však také export velkých varhan do koncertních sálů, především ve východní Evropě. Hlavními osobnostmi, které určují koncepční směřování závodu, jsou Ota Veverka a později od r. 1971 Bohumil Plánský (1932-2012). Závod také spolupracoval s předními českými varhaníky, např. s Jiřím Reinbergerem (1914-1977).

V rámci varhanářských podniků působících před r. 1989 v Československu je Rieger-Kloss nejvýznamnějším a nejkvalitnějším. Po r. 1989 dochází k útlumu ve výrobě, řada varhanářů působících v podniku se osamostatňuje. V současné době již firma neexistuje. S působením firmy Rieger-Kloss je spjato i založení dodnes fungující Střední umělecké školy varhanářské v Krnově.

Od r. 1945 firma postavila okolo 700 nástrojů. Z množství velkých nástrojů s pneumatickou nebo elektrickou trakturou postavených v církevních objektech vybíráme tyto: Olomouc – sv. Michal (1975, III/50) ; Olomouc – Husův sbor (1948, III/38) , Opava – sv. Vojtěch (1949, III/54) , Uherské Hradiště – sv. František Xaverský (1948, III/35) , Valašské Meziříčí – Nanebevzetí Panny Marie (1957, III/59) nebo Zábřeh – sv. Bartoloměj (1955, III/47) .

Firma postavila i řadu velkých varhan pro koncertní sály, obvykle již s mechanickou trakturou: např. Praha – Rudolfinum (1974, IV/63) ; Praha – HAMU (1993, III/41) ; Brno – Besední dům (1981, III/48) ; Zlín – Dům umění - 1983, III/44; Pardubice – Sukova síň (2004, III/45) ; Ostrava – Janáčkova konzervatoř (1997, III/41) ; Uničov (1987, III/46) .

Firma se věnovala i opravám a rozšiřování historických nástrojů: např. Olomouc – sv. Mořic (1968, V/95); Most – Nanebevzetí Panny Marie (1991, III/64).

Novodobý náhled na nástroje firmy Rieger-Kloss vnímá kriticky nižší kultivovanost zvuku jednotlivých rejstříků a také stylovou nevyhraněnost (univerzálnost) rejstříkových dispozic.

Viewed: 343×

  • LYKO, Petr. Varhanářská firma Rieger. Online. Disertační práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. 2018. Dostupné z: https://theses.cz/id/ev7b8g/.
  • Varhany Krnov - sborník k 100. výročí založení závodu. Krnov: Československé hudební nástroje - závod varhany, 1973. 143 s.