Praha
kostel Matky Boží před Týnem (Staré Město)
Starobylý a nesmírně zvukově cenný nástroj, odpovídající významu pražského Týnského chrámu.
| Varhanář |
MUNDT, Heinrich
(1632–1691)
|
|---|---|
| Rok stavby |
1673
Časová osa
|
| Oprava / restaurování |
Klais (2000) |
| Velikost |
2 manuály
29 rejstříků |
| Kategorie |
do 1799
Z knihy Nejvýznamnější varhany v ČR
Barokní Mimořádně cenná skříň Barokní, rokokové, klasicistní skříně Mechanická traktura Zásuvková vzdušnice |
| Význam | (5/5) 5/5 |
| Soutěže | |
| Související varhany | |
| Katalog varhan | varhany.net |
| Webové odkazy | |
|
Webové odkazy
|
|
| Web místa | |
|
Web místa
|
|
| Nahrávky |
J. Pachelbel: Arietta & Variations F-dur
(Lukáš Dvořák, 2019)
Pocta Bulatu Okudžavovi - improvizace na "А всë таки жаль" (Jaroslav Tůma, 2016) Česká varhanní hudba baroka a klasicismu (Seger, Kuchař, Zach) (Jan Hora, 1987) Josef Ferdinand Norbert Seger - Organ works (Michal Novenko, 2016) Prague, L'Âge d'or baroque (Pavel Kohout, 2008) Varhanní hudba v Týnském chrámu, Praha 1673 (Peter van Dijk, 2002) Muffat: Apparatus musico-organisticus (Jaroslav Tůma, 1990) |
|
Nahrávky
J. Pachelbel: Arietta & Variations F-dur
(Lukáš Dvořák, 2019)
Pocta Bulatu Okudžavovi - improvizace na "А всë таки жаль" (Jaroslav Tůma, 2016) Česká varhanní hudba baroka a klasicismu (Seger, Kuchař, Zach) (Jan Hora, 1987) Josef Ferdinand Norbert Seger - Organ works (Michal Novenko, 2016) Prague, L'Âge d'or baroque (Pavel Kohout, 2008) Varhanní hudba v Týnském chrámu, Praha 1673 (Peter van Dijk, 2002) Muffat: Apparatus musico-organisticus (Jaroslav Tůma, 1990) |
|
| Popis | Zvuková podoba varhan postavených Heinrichem Mundtem (1632–1691) byla jen mírně upravena v 19. století Josefem Gartnerem (1796-1863), který rovněž posunul varhanní skříň více do zadní části kůru. Jinak se nástroj zachoval beze změn, což je pro varhany na tak exponovaném místě velmi neobvyklé. Během restaurování firmou Klais zůstala skříň ve stejné pozici, do které ji přesunul Gartner. Akustické důsledky tohoto rozhodnutí bývají předmětem diskuzí. Na kůru týnského kostela působil významný varhaník a skladatel Josef Seger (1716-1782). |
|
Popis
Zvuková podoba varhan postavených Heinrichem Mundtem (1632–1691) byla jen mírně upravena v 19. století Josefem Gartnerem (1796-1863), který rovněž posunul varhanní skříň více do zadní části kůru. Jinak se nástroj zachoval beze změn, což je pro varhany na tak exponovaném místě velmi neobvyklé. Během restaurování firmou Klais zůstala skříň ve stejné pozici, do které ji přesunul Gartner. Akustické důsledky tohoto rozhodnutí bývají předmětem diskuzí. Na kůru týnského kostela působil významný varhaník a skladatel Josef Seger (1716-1782). |
|
J. Pachelbel: Arietta & Variations F-dur
(Lukáš Dvořák, 2019)
Podrobné interaktivní zobrazení
Jednoduché zobrazení
I. manuál – hlavní stroj Bourdon Flauta 16' Principal 8' Copula major 8' Flauta dulcis 8' Quintatöne 8' Salicional 8' Octava 4' Copula minor 4' Quinta major 3' Superoctava 2' Quinta minor 1 1/2' Sedecima 1' Mixtur 6× 1' Cembalo 4×
II. manuál – pozitiv Copula major 8' Principal 4' Copula minor 4' Octava 2' Quinta 1 1/2' Quinta decima 1' Rauschquinta 2× Mixtura 3× 1' Cymbelstern I Cymbelstern II přetahovací manuálová spojka
Pedál Subbass offen 16' Subbass gedeckt 16' Octavbass 8' Quinta 6' Superoctav 4' Mixtur 3× 2 2/3' Posaunbass 8'
Podrobnosti viz zdroj
Žďár nad Sázavou, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše (Sieber, 1710, II/19)
Kladruby, kostel Nanebevzetí Panny Marie (Burkhardt, 1726, II/24)
- Krátký, Jiří a Svoboda, Štěpán. Nejvýznamnější varhany v České republice. 1. vydání. V Brně: CPress, 2019. 267 stran. ISBN 978-80-264-2859-6. (str. 196)
- Varhaník: časopis pro varhanickou praxi. Kostelní Vydří: Karmelitské nakladatelství, [1999]- . ISSN 1212-5334. (2011/1, str. 3)