Vranovice, kostel Navštívení Panny Marie - varhany

Vranovice
kostel Navštívení Panny Marie

Jihomoravský kraj

Varhanář
LATZL, Benedict (1818–1884)
Rok stavby
Oprava/restaurování Richard Stehlík a syn (2023)
Velikost
manuály
14 rejstříků
Kategorie 1860–1944
Barokní Barokní, rokokové, klasicistní skříně
Mechanická traktura Zásuvková vzdušnice
Katalog varhan varhany.net
Web místa
Web místa
Nahrávky
Nahrávky
Popis

Dvoumanuálové varhany postavené pro tehdy nový kostel ve Vranovicích patří k relativně větším dílům znojemského varhanáře Benedicta Latzla (1818–1884) , který stavěl ponejvíce menší jednomanuálové varhany.

Nástroj je na prostorném kůru umístěn do dvou velkých skříní. V levé se nachází hlavní stroj, v pravé pedál a objemný měch se zásobníkem. Stroj pozitivu stojí v zábradlí. Některé prospektové píšťaly jsou zdobeny pěticí výstupků - patrně jde o píšťaly barokního varhanáře (nejspíše Ignáce Floriana Casparida ) převzaté z jiného nástroje. Řezby nad píšťalovými poli připomínají síťovinu, což je pro Latzlovy varhany typické.

Varhany se konstrukčně i zvukově drží tradic barokního varhanářství. Nástroj je zvukově krásný, skvělému vyznění napomáhá i přiznivá akustika široké lodi kostela. Terciová mixtura je nezvykle výrazná. Určitým omezením je pro hráče slabě disponovaný repetující pedál, navíc bez pedálové spojky.

V r. 201x opravila varhany firma Stehlík , došlo k výměně pedálové klaviatury za odpovídající repliku. Nástroj je ve vynikajícím stavu.

Popis

Dvoumanuálové varhany postavené pro tehdy nový kostel ve Vranovicích patří k relativně větším dílům znojemského varhanáře Benedicta Latzla (1818–1884) , který stavěl ponejvíce menší jednomanuálové varhany.

Nástroj je na prostorném kůru umístěn do dvou velkých skříní. V levé se nachází hlavní stroj, v pravé pedál a objemný měch se zásobníkem. Stroj pozitivu stojí v zábradlí. Některé prospektové píšťaly jsou zdobeny pěticí výstupků - patrně jde o píšťaly barokního varhanáře (nejspíše Ignáce Floriana Casparida ) převzaté z jiného nástroje. Řezby nad píšťalovými poli připomínají síťovinu, což je pro Latzlovy varhany typické.

Varhany se konstrukčně i zvukově drží tradic barokního varhanářství. Nástroj je zvukově krásný, skvělému vyznění napomáhá i přiznivá akustika široké lodi kostela. Terciová mixtura je nezvykle výrazná. Určitým omezením je pro hráče slabě disponovaný repetující pedál, navíc bez pedálové spojky.

V r. 201x opravila varhany firma Stehlík , došlo k výměně pedálové klaviatury za odpovídající repliku. Nástroj je ve vynikajícím stavu.

Zobrazeno: 4×

Zvukově představení varhan
(Martin Kordas, 2025)

Varhanní dispozice je souhrnem zvukových a technických vlastností varhan. Kromě seznamu rejstříků (píšťalových řad) a pomocných zařízení může obsahovat i základní technickou charakteristiku varhan.
AI funkce
Načítání…

I. manuál (C-e3) Principal 8' Flöte 8' Salicional 8' Oktave 4' Fugara 4' Quint 2 2/3' Oktave 2' Mixtura 4× (s tercií) 1'

II. manuál (C-e3) Gedeckt 8' Principal 4' Flöte 4'

Pedal (C-a0, 12 tónů) Subbass 16' Oktavbass 8' Oktavbass 4'


Zdroj: Ševčík, B. Varhany na Moravě a ve Slezsku. Strojopis. Valašské Klobuky 2020. Nepublikováno. (str. 143)

I. manuál (C-e3) Principal 8' Flöte 8' Salicional 8' Oktave 4' Fugara 4' Quint 2 2/3' Oktave 2' Mixtura 4x (s tercií) 1' II. manuál (C-e3) Gedeckt 8' Principal 4' Flöte 4' Pedal (C-a0, 12 tónů) Subbass 16' Oktavbass 8' Oktavbass 4'
Jednotlivé rejstříky jsou popsány v Encyklopedii rejstříků. Rejstříky jsou popsány v Encyklopedii.

Zobrazit zajímavé varhany v okruhu: 25 km | 50 km Mapy.cz

Za podobné považujeme varhany přibližně stejné velikosti, postavené v tomtéž období a patřící do stejných kategorií podle typu a stavby. Přednost mají varhany s menší geografickou vzdáleností.

  • Sehnal, Jiří. Barokní varhanářství na Moravě. Vydání první. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2003-2018. 3 svazky. Prameny k dějinám a kultuře Moravy, č. 9, 10. Monografie. ISBN 80-7275-042-9. (1. díl, str. 81)
  • Ševčík, B. Varhany na Moravě a ve Slezsku. Strojopis. Valašské Klobuky 2020. Nepublikováno. (str. 143)