Organ cases gallery
Viewed 9 photos
PETR, Emanuel Štěpán 9 1853–1930 (Praha)
Vedle firmy Rieger náš nejvýznamnější romantický varhanář. Byl oceňován pro kvalitu své práce, díky níž se dodnes zachovala řada jeho nástrojů, i pro ušlechtilou intonaci jednotlivých rejstříků.
Jako varhanář začínal v dílnách Karla Schiffnera (1836-1894) a Karla Eisenhuta (1843–1888) . Absolvoval pracovní pobyt u nejvýznamnějšího francouzského varhanáře 19. století Aristida Cavaillé-Colla (1811-1899). Po Petrově smrti převzali firmu jeho spolupracovníci, kteří varhany stavěli již pod svými jmény.
U některých varhan, jako např. v Praze u sv. Ludmily (1898, III/46) , používal tradiční mechanickou trakturu s tzv. Barkerovou pákou, kde je pro usnadnění hry pohyb mechanické traktury po stisku klávesy proveden ne silou hráče, ale tlakem vzduchu. U jiných, zejména později postavených varhan (např. v kostele sv. Mořice v Kroměříži (1905, III/46) ) byla použita pro tehdejší období nejtypičtější pneumatická traktura. Žaluzie Petrových varhan má obvykle jen 3 polohy (otevřeno, částečně otevřeno, zavřeno).
Z dalších dochovaných významných nástrojů uveďme třímanuálové varhany pro kostel sv. Ignáce v Praze (1911, III/50) nebo kostel sv. Cyrila a Metoděje v Praze-Karlíně (1899, III/61) .
Praha, sv. Ludmily (Vinohrady)
Poděkování přispěvatelům:
Lukáš Dvořák, Jan Fejgl, Jiří Fuks, Filip Harant, Robert Hlavatý, Kristýna Kosíková, Jiří Krátký, Karel Martínek, Martin Moudrý, Jiří Stodůlka, Štěpán Svoboda, Petr Vacek, Ondřej Valenta a další