Varhany v Praze
V Praze se nachází mimořádně hodnotné varhany všech stylových epoch. K nejstarším památkám domácího varhanářství se řadí renesanční varhany v Husově sboru na Zbraslavi (1600, I/6) . Nejcennějším barokním nástrojem jsou pak starobylé varhany Týnského chrámu (1673, II/29) , případně varhany pražské Lorety (1718, II/18) . K významným artefaktům romantického varhanářství řadíme velké nástroje u sv. Ludmily na Vinohradech (1898, III/46) , v Karlíně (1899, III/61) a na Vyšehradě (1903, III/49) .
K hodnotným nástrojům umístným v koncertních síních patří romantické varhany Obecního domu (1911, III/70) a varhany v Rudolfinu (1974, IV/63) , které už reprezentují varhanářství 2. poloviny 20. století. Z dalších představitelů moderního varhanářství nelze nezmínit množství novostaveb, z nichž největší se nachází v evangelickém kostele sv. Salvátora (2011, III/47) a v kostelích na Spořilově (2020, II/37) a Barrandově (2023, II/40) . Projektem mezinárodního významu jsou mimořádně velké varhany pro katedrálu sv. Víta (2025, IV/92) .
V Praze také probíhá velké množství varhanních festivalů. Skvělé renomé a dlouhou tradici má Mezinárodní varhanní festival Audite organum , probíhající na varhanách v kostele sv. Jakuba (1705, IV/91) . Tyto varhany jsou největším varhanním nástrojem co do počtu píšťal u nás.
V období barokního varhanářství i během rozvoje tovární výroby varhan na přelomu 19. a 20. století sídlila v Praze řada varhanářských dílen. Jejich přehled najdete v sekci Varhanáři.
Praha, Dvořákova síň Rudolfina
Jeden z nejkvalitnějších poválečných nástrojů firmy Rieger-Kloss, postavený z kvalitních materiálů a za účasti zahraničních odborníků.
Starobylý a nesmírně zvukově cenný nástroj, odpovídající významu pražského Týnského chrámu.
Nástroj králické dílny patří k nejlépe dochovaným pražským barokním varhanám.
Praha, katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha, západní kruchta
Velký reprezentativní nástroj pro svatovítskou katedrálu, jehož výstavba v současnosti probíhá.
Zvukově jedinečný romantický nástroj, umístěný v secesní skříni, vzbudil ve své době pozornost i inovativním technickým řešením - první použití elektropneumatické traktury u nás.
Praha, kostel sv. Jakuba Většího (Staré Město)
TUČEK, Jan (1941, přestavba)
Organa (1956, přestavba)
Rieger-Kloss (1982, přestavba)
Podoba největších varhan v Praze je ovlivněna řadou přestaveb. Nástroj každoročně hostí prestižní mezinárodní varhanní festival.
Praha, kostel Nejsvětějšího Salvátora (Staré Město, Křižovnická ul.)
Varhany neznámého autora obsahují konstrukčně zajímavý rejstřík Rohrfletten (Flétna trubicová), v našich zemích v době barokní velmi netypický. Na restaurování se spolu s firmou Kánský-Brachtl podílela německá firma...
Praha, kostel sv. Markéty (Břevnov)
Velký novodobý nástroj čerpající z barokních tradic, reprezentativní dílo firmy Kánský-Brachtl.
Praha, kostel sv. Mikuláše (Malá Strana), velké varhany
Barokní varhany jsou dnes vlivem dřívějších nevhodných zásahů nehratelné a zdobí svatomikulášský chrám jen svojí skříní.
Kostel slouží jako koncertní síň využívaná orchestrem FOK. Na historický nástroj hráli při svých návštěvách Prahy Josef Haydn (1732-1809) a Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791).
Velké romantické varhany Emanuela Štěpána Petra dochované v téměř původním stavu.
Největší v původní podobě zachovalý nástroj bratří Paštiků.
Praha, opatský kostel Nanebevzetí P. Marie v Emauzích (Nové Město)
Nástroj bratří Paštiků vznikl zvětšením původních dvoumanuálových varhan štrasburského varhanáře Heinricha Koulena (1845-1919) z r. 1893 a byl pro své zvukové kvality velmi ceněn. Jeho dispozici navrhl opat zdejšího...
Praha, katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha, Wohlmutova kruchta, dolní varhany
Varhany, které plní již téměř 100 let funkci hlavního nástroje svatovítské katedrály.
Praha, kostel sv. Salvátora (Staré Město, Salvátorská ul.)
Ojedinělá novostavba velkých varhan respektované zahraniční firmy.
Praha, Klementinum, zrcadlová kaple Zvěstování Panny Marie (Staré Město)
Vzácný nástroj Tomáše Schwarze byl po zrušení jezuitského řádu v 18. století umístěn do kostela v Počeradech. Na přelomu 70. a 80. let 20. století proběhlo na tehdejší dobu ojedinělé a výjimečné restaurování varhan...
Praha, kostel sv. Františka z Assisi – klášter křižovníků (Staré Město)
Menší, ale dobře dochované varhany Abrahama Starka (1659-1709). Stroj pozitivu má neobvyklou rejstříkovou dispozici, kde převažují smykavé hlasy, což u barokních varhan není obvyklé. V r. 1939 byly varhany o několik...
Praha, kostel sv. Mikuláše (Malá Strana), levá empora
Menší Schwarzovy varhany stojí na boční empoře chrámu a pravidelně se používají při bohoslužebném a koncertním provozu. Velké varhany stejného autora na hlavním kůru jsou dlouhodobě nehratelné.
Zvukově hodnotný nástroj postavil Emanuel Štěpán Petr jako pneumatický do původní barokní skříně. I kvůli potížím s nedostatkem místa ve staré skříni byl nástroj od počátku obtížně udržovatelný. Při rekonstrukci fir...
Praha, kostel sv. Cyrila a Metoděje (Karlín)
Největší dochovaný nástroj Emanuela Štěpána Petra a jedny z největších romantických varhan u nás.
Praha, kostel sv. Tomáše (Malá Strana)
Nástroj bratří Paštiků byl vestavěn do skříně loketského varhanáře Jana Františka Fassmanna (1697-1760) z r. 1728. V 60. letech 20. století došlo k necitlivým úpravám (barokizaci) dispozice firmou Igra. Tento stav n...
První varhany s typicky romantickou rejstříkovou dispozicí v Praze, které ovlivnily budoucí vývoj varhanářství u nás.
Praha, kostel Panny Marie Vítězné – U Pražského Jezulátka (Malá Strana)
V kostele u Pražského Jezulátka se nachází menší zachovalý nástroj Jindřicha Schiffnera, vestavěný do barokní skříně.
Varhany firmy Vleugels nahradily v aule Karolina nástroj Organa, který byl kvůli nevýhodnému umístění zvukově nedostatečný. Nové varhany mají 2 hrací stoly - mechanický a volně stojící elektrický. Nástroj slouží zej...
Nově postavené varhany z dílny Kánský-Brachtl stylově vychází z francouzského romantického varhanářství, reprezentovaného varhanářem Aristide Cavaillé-Collem (1811-1899). Tato stylová koncepce je u nás velmi vzácná....
Zásadní dílo varhanáře Ondřeje Gutha, umístěné ve starobylém pražském kostele, patří k našim největším zachovalým barokním varhanám.
V kostele husitské církve se nachází nejstarší hrající varhany v Praze.
Praha, bazilika Nanebevzetí Panny Marie (Strahov)
Na konci 18. století vznikl na Strahově rukama kněze a ředitele kůru Lohelia Öhlschlägela přestavbou z dřívějších varhan velký třímanuálový nástroj. Na tyto varhany hrál při své návštěvě Prahy v r. 1787 i Wolfgang A...
Jediný významnější historický nástroj firmy Rieger dochovaný v Praze - třímanuálový nástroj v kostele sv. Václava na Smíchově z r. 1884 byl přestavěn. Oba tyto nástroje pocházely z raného období firmy.
Nové varhany byly pořízeny v rámci obnovy kostela po r. 1989. Dispozice je inspirována českými barokními varhanami.
Varhany v kapli nahradily stávající digitální nástroj. Z prostorových důvodů byla zvolena koncepce jednomanuálového nástroje. Pro větší registrační variabilitu jsou některé rejstříky děleny na bas a diskant. Jedná s...
Dispozice nových a poměrně velkých varhan firmy Dlabal-Mettler obsahuje množství hlubokých osmistopých hlasů a prozrazuje tak určitou inspiraci v romantickém varhanářství. Výtvarná stránka varhan je inspirována stav...
Varhany se nachází v Lichtenštejnském paláci, kde sídlí Hudební a taneční fakulta AMU. Mechanický nástroj je postaven do pseudobarokní skříně, jejíž zdobení bylo inspirováno barokním interiérem sálu Martinů. Rejstří...
Varhany do původně jezuitského (dnes řeckokatolického) kostela postavil pražský varhanář Anton Streit (1682-1726). Jde o jeho nejlépe dochovaný nástroj a jeden z nejlépe dochovaných barokních nástrojů v Praze. Stroj...
Varhany byly postaveny podle vzoru Bedřicha Semráda. Píšťaly pedálu jsou Semrádovy původní.